Education and Employment

Select a value of the submenu
Export as [feed] RSS
Group by: Author/Creator/Editor | Item Type | Date | No Grouping
Jump to: A | B | D | E | F | G | H | J | K | L | M | N | O | P | R | S | T | V | W
Number of items at this level: 231.

A

Abadie, Alberto and Kasy, MaximilianORCID: https://orcid.org/0000-0002-8679-5179 (2019) Choosing among regularized estimators in empirical economics: The risk of machine learning. Review of Economics and Statistics, 101 (5), pp. 743-762.

Andrews, Isaiah and Kasy, MaximilianORCID: https://orcid.org/0000-0002-8679-5179 (2017) Identification of and correction for publication bias. NBER Working Paper 23298

B

Baumegger, David; Vogtenhuber, StefanORCID: https://orcid.org/0000-0003-0839-4481 and Oberwimmer, Konrad (2019) Indikatoren E: Übergang aus dem Schulsystem in die Arbeitswelt. In: Oberwimmer, Konrad; Vogtenhuber, StefanORCID: https://orcid.org/0000-0003-0839-4481; Lassnigg, Lorenz and Schreiner, Claudia, (eds.) BIFIE Bundesinstitut für Bildungsforschung, Innovation & Entwicklung des österreichischen Schulwesens, (ed.) Nationaler Bildungsbericht Österreich 2018, Band 1. Graz: Leykam, pp. 271-294.

Bergmann, Nadja; Gassler, Helmut; Kugi-Mazza, Edith; Leitner, Andrea; Scambor, Elli and Waid, Margit (2017) Berufsbildung "aktuell": Renaissance der altbekannten Arbeitsmarktsegregation Oder: neue Möglichkeit für eine gleichstellungsorientierte Arbeitswelt? In: Schlögl, Peter; Stock, Michaela; Moser, Daniela; Schmid, Kurt and Gramlinger, Franz, (eds.) Berufsbildung, eine Renaissance? Motor für Innovation, Beschäftigung, Teilhabe, Aufstieg, Wohlstand, ... Bielefeld: W. Bertelsmann Verlag, pp. 184-198.

Bock-Schappelwein, Julia; Dissbacher, Franziska and Schönpflug, KarinORCID: https://orcid.org/0000-0002-6511-9817 (2021) Leben mit Corona. Wie Frauen von der COVID-19-Pandemie betroffen sind. [Image, Audio or Video]

Bordone, Valeria; Scherbov, Sergei and Steiber, Nadia (2015) Smarter every day: The deceleration of population ageing in terms of cognition. Intelligence, 52, pp. 90-96.

Brandl, Jana; Littig, Beate and Zielinska, Irina (2019) Urbaner Klimaschutz und Arbeit. Zu den qualitativen und quantitativen Beschäftigungsauswirkungen der Emissionsreduktionsziele am Beispiel der Stadt Wien. In: Becke, Guido, (ed.) Gute Arbeit und ökologische Innovationen. Perspektiven nachhaltiger Arbeit in Unternehmen und Wertschöpfungsketten. München: oekom Verlag, pp. 279-295.

Brandl, Jana and Zielinska, Irina (2020) Reviewing the Smart City Vienna Framework Strategy’s Potential as an Eco‐Social Policy in the Context of Quality of Work and Socio‐Ecological Transformation. Sustainability ; Special Issue "Sustainable Welfare beyond Growth", 12 (3).

Brandstetter, Genoveva; Fingerlos, Astrid; Luomi-Messerer, Karin; Prokopp, Monika; Lassnigg, Lorenz and Vogtenhuber, StefanORCID: https://orcid.org/0000-0003-0839-4481 (November 2009) National VET Research Report Austria. [Research Report] 72 p.

Brauckmann, Stefan; Lassnigg, Lorenz; Altrichter, Herbert; Juranek, Markus and Tegge, Dana (2019) Zur Einführung von Schulclustern im österreichischen Bildungssystem – theoretische und praktische Implikationen. In: Breit, Simone; Eder, Ferdinand; Krainer, Konrad; Schreiner, Claudia; Seel, Andrea and Spiel, Christiane, (eds.) BIFIE Bundesinstitut für Bildungsforschung, Innovation & Entwicklung des österreichischen Schulwesens, (ed.) Nationaler Bildungsbericht Österreich 2018, Band 2: Fokussierte Analysen und Zukunftsperspektiven für das Bildungswesen. Graz: Leykam, pp. 363-401.

Breznau, Nate; Rinke, Eike Mark; Wuttke, Alexander; Vogtenhuber, StefanORCID: https://orcid.org/0000-0003-0839-4481 and Steiber, NadiaORCID: https://orcid.org/0000-0002-9425-8840 (August 2019) The Crowdsourced Replication Initiative: Investigating Immigration and Social Policy Preferences using MetaScience. Executive Report. [Research Report] 36 p.

Bruneforth, Michael; Vogtenhuber, StefanORCID: https://orcid.org/0000-0003-0839-4481; Lassnigg, Lorenz; Oberwimmer, Konrad; Gumpoldsberger, Harald; Feyerer, Ewald; Siegle, Thilo; Toferer, Bettina; Thaler, BiancaORCID: https://orcid.org/0000-0001-7749-0464; Peterbauer, Jakob, et al. (2016) Indikatoren C: Prozessfaktoren. In: Bruneforth, Michael; Lassnigg, Lorenz; Vogtenhuber, StefanORCID: https://orcid.org/0000-0003-0839-4481; Schreiner, Claudia and Breit, Simone, (eds.) Nationaler Bildungsbericht Österreich 2015, Band 1. Graz: Leykam, pp. 71-128.

D

Davoine, ThomasORCID: https://orcid.org/0000-0002-5941-0798; Steiner, MarioORCID: https://orcid.org/0000-0002-0959-6109 and Forstner, SusanneORCID: https://orcid.org/0000-0002-5411-4068 (December 2017) Makroökonomischer Nutzen der Ausbildung bis 18. Zwischenbericht im Rahmen der wissenschaftliche Begleitung der Implementierung und Umsetzung des AusBildungspflichtgesetzes (Ausbildung bis 18). [Research Report] 38 p.

Dieckhoff, Martina; Gash, Vanessa and Steiber, Nadia (2015) Measuring the effect of institutional change on gender inequality in the labour market. Research in Social Stratification and Mobility, 39, pp. 59-75.

Dieckhoff, Martina and Steiber, Nadia (2012) Institutional reforms and age-graded labour market inequalities in Europe. International Journal of Comparative Sociology, 53 (2), pp. 97-119.

Dieckhoff, Martina and Steiber, Nadia (2011) A Re-Assessment of Common Theoretical Approaches to Explain Gender Differences in Continuing Training Participation. British Journal of Industrial Relations, 49 (s1), s135-s157.

E

Eichhorst, Werner; Boeri, Tito; De Coen, An; Galasso, Vincenzo; Kendzia, Michael and Steiber, Nadia (2014) How to combine the entry of young people in the labour market with the retention of older workers? IZA Journal of European Labor Studies, 3 (1), p. 19.

F

Fessler, Pirmin and Kasy, MaximilianORCID: https://orcid.org/0000-0002-8679-5179 (2019) How to use economic theory to improve estimators: Shrinking toward theoretical restrictions. Review of Economics and Statistics, 101 (4), pp. 681-698.

Forstner, SusanneORCID: https://orcid.org/0000-0002-5411-4068; Molnarova, ZuzanaORCID: https://orcid.org/0000-0002-8377-1032 and Steiner, MarioORCID: https://orcid.org/0000-0002-0959-6109 (August 2021) Volkswirtschaftliche Effekte einer Ausbildungsgarantie: Simulation einer Übertragung der österreichischen Ausbildungsgarantie nach Deutschland. [Research Report] 104 p.

Frankel, Alexander and Kasy, MaximilianORCID: https://orcid.org/0000-0002-8679-5179 (2018) Which findings should be published? Harvard University working paper, 49 p.

Fuchs, Gesine; Bothfeld, Silke; Leitner, Andrea and Rouault, Sophie (2016) Gleichstellungspolitik öffentlicher Arbeitgeber. Betriebliche Gleichstellung in den Bundesverwaltungen Deutschlands, Österreichs und der Schweiz. Opladen: Barbara Budrich. 254 p.

Fuchs, Gesine; Leitner, Andrea and Rouault, Sophie (2016) Comparing governance regimes for equal opportunities: Federal administrations as employers in Switzerland, Germany and Austria. In: Liebig, Brigitte; Gottschall, Karin and Sauer, Birgit, (eds.) Gender Equality in Context. Policies and Practices in Switzerland. Opladen: Barbara Budrich, pp. 21-42.

G

Giesecke, Susanne; Lassnigg, Lorenz; Steiner, MarioORCID: https://orcid.org/0000-0002-0959-6109; Schartinger, Doris; Leitner, Karl-Heinz; Vogtenhuber, StefanORCID: https://orcid.org/0000-0003-0839-4481 and Kalcik, Robert (October 2020) Prospective Report on the Future of Social Innovation in Education. Executive Summary. [Research Report] 56 p.

H

Haas, Barbara; Steiber, Nadia; Hartel, Margit and Wallace, Claire (2006) Household employment patterns in an enlarged European Union. Work, Employment and Society, 20 (4), pp. 751-771.

Halla, Martin; Bodi-Fernandez, Otto; Hummer, Michael and Vogtenhuber, StefanORCID: https://orcid.org/0000-0003-0839-4481 (2021) Leben mit Corona. Daten, Daten, Daten - aber woher? [Image, Audio or Video]

Harold, Sascha (2021) Ein queeres Jugendzentrum für Wien? In: IHS Blog, 18 June 2021 [Blog Post]

Hofer, Helmut; Titelbach, Gerlinde and Vogtenhuber, StefanORCID: https://orcid.org/0000-0003-0839-4481 (2017) Polarisierung am österreichischen Arbeitsmarkt? Wirtschaft und Gesellschaft, 43 (3), pp. 379-404.

Holtgrewe, Ursula; Schober, Barbara and Steiner, MarioORCID: https://orcid.org/0000-0002-0959-6109 (2021) Schule unter COVID 19 Bedingungen: Erste Analysen und Empfehlungen. Expert Opinion aus der Arbeitsgruppe Gesellschaft/Psychosoziales der COVID-19 Future Operations Plattform (FOP). COVID 19 Future Operations, 17 p.

J

Juen, Isabella (2020) (Früher) Bildungsabbruch in Österreich – regionale Unterschiede!? In: in_progress Blog, 1 November 2020 [Blog Post]

Juen, Isabella; Vogtenhuber, StefanORCID: https://orcid.org/0000-0003-0839-4481 and Lassnigg, Lorenz (2022) Erwachsenen- und Weiterbildung in Österreich: Ein Überblick. In: in_progress Blogpost, 1 March 2022 [Blog Post]

K

Kasy, MaximilianORCID: https://orcid.org/0000-0002-8679-5179 (2016) Empirical Research on Economic Inequality.

Kasy, MaximilianORCID: https://orcid.org/0000-0002-8679-5179 (2018) Optimal taxation and insurance using machine learning - Sufficient statistics and beyond. Journal of Public Economics, 167, pp. 205-219.

Kasy, MaximilianORCID: https://orcid.org/0000-0002-8679-5179 (2019) Uniformity and the delta method. Journal of Econometric Methods, 8 (1).

Kasy, MaximilianORCID: https://orcid.org/0000-0002-8679-5179 (2016) Why Experimenters Might Not Always Want to Randomize, and What They Could Do Instead. Political Analysis, 24 (3), pp. 324-338.

Kettner, Claudia; Kletzan-Slamanig, Daniela; Köppl, Angela; Littig, Beate and Zielinska, Irina (2019) A Cross-Country Comparison of Sustainable Energy Development in Selected EU Members. Journal of Sustainability Research, 1 (2), e190017.

Kettner, Claudia; Kletzan-Slamanig, Daniela; Köppl, Angela; Littig, Beate and Zielinska, Irina (2020) Monitoring Sustainable Development: Climate and Energy Policy Indicators. Journal of Sustainable Research, 2 (3), e200027.

Kettner-Marx, Claudia; Kletzan-Slamanig, Daniela; Köppl, Angela; Littig, Beate and Zielinska, Irina (2019) Monitoring Sustainable Energy Development: A Cross-country Comparison of Selected EU Members. Österreichisches Institut für Wirtschaftsforschung (WIFO), WIFO Working Papers 575, 26 p.

Kirchner, Susanne; Sögner, LeopoldORCID: https://orcid.org/0000-0001-5388-0601 and Schönpflug, KarinORCID: https://orcid.org/0000-0002-6511-9817 (April 2022) Modellentwicklung im Zusammenhang mit Faktoren zu Freiheit und Sicherheit. [Research Report] 133 p.

Kocher, Martin G.ORCID: https://orcid.org/0000-0002-6792-1192 and Steiner, MarioORCID: https://orcid.org/0000-0002-0959-6109 (November 2020) Kosten von Schulschließungen zur Pandemiebekämpfung. IHS Policy Brief 20, 19 p.

Kreimer, Margarete; Leitner, Andrea and Jonjic, Mila (2019) Geschlechtersegregation im Kontext des Berufsbildungssystems und sich verändernder Arbeitswelten. SWS Rundschau, 59 (3), pp. 293-315.

Kulhanek, Andrea; Unger, Martin and Lassnigg, Lorenz (July 2020) Potentiale und Dynamiken privater Angebote und Beteiligungen im österreichischen Bildungswesen mit speziellem Fokus auf die Privatuniversitäten. [Research Report] 138 p.

Köpping, Maria (2021) (Über-)nächster Halt – Lehre? Eine qualitative Analyse des Zugangs junger Flüchtlinge zur betrieblichen Lehrausbildung. Österreichischer Integrationsfonds (ÖIF), Forschungspreis Integration: Reihe „Integrationshefte“ 1, 42 p.

Köpping, Maria and Leitner, Andrea (2022) Lerneffekte aus dem Distance Schooling: Strategien zur Vermeidung wachsender Ungleichheit an Wiener Mittelschulen und AHS aus Perspektive der Lehrpersonen. Österreichische Zeitschrift für Soziologie.

L

Lassnigg, Lorenz and Schmid, Kurt, eds. (2021) Erwachsenenbildung in der Weltgesellschaft. Magazin erwachsenenbildung.at. Das Fachmedium für Forschung, Praxis und Diskurs (42). Wien: Bundesministerium für Bildung, Wissenschaft und Forschung; Bundesinstitut für Erwachsenenbildung (bifeb)

Lassnigg, Lorenz and Schindler, Julia, eds. (2019) Valdierung und Anerkennung von Kompetenzen. Konzepte, Erfahrungen, Herausforderungen. Magazin erwachsenenbildung.at, 37. Wien: Books on Demand GmbH

Lassnigg, Lorenz and Schmid, Kurt, eds. (2017) Öffentlichkeit und Markt: Wozu ein öffentliches Bildungswesen? Magazin erwachsenenbildung.at. Das Fachmedium für Forschung, Praxis und Diskurs (32). Wien: Bundesministerium für Bildung und Frauen (BMBF) in Kooperation mit dem Bundesinstitut für Erwachsenenbildung (bifeb)

Lassnigg, Lorenz (1979) Abstimmung zwischen Bildungswesen und Arbeitsmarkt in Österreich seit 1945. Doctoral thesis, Universität Wien, Grund- und Integrativwissenschaftliche Fakultät. 361 p.

Lassnigg, Lorenz (2021) Aktuelle Publikationen zu Internationalisierung, Europäisierung, Globalisierung, Weltgesellschaft. Magazin erwachsenenbildung.at. Das Fachmedium für Forschung, Praxis und Diskurs, 42, pp. 1-14.

Lassnigg, Lorenz (2019) Anerkennung von Kompetenzen, Lernergebnissen und Qualifikationsrahmen: internationale Perspektiven und Erfahrungen. Magazin erwachsenenbildung.at, 37.

Lassnigg, Lorenz (2020) Anhang Datendokumentation zum Bericht "Potentiale und Dynamiken privater Angebote und Beteiligungen im österreichischen Bildungswesen. Systematischer Review der Literatur. [Dataset]

Lassnigg, Lorenz (2017) Apprenticeship Policies Coping with the Crisis: A Comparison of Austria with Germany and Switzerland. In: Pilz, Matthias, (ed.) Vocational Education and Training in Times of Economic Crisis. Lessons from Around the World. Technical and Vocational Education and Training: Issues, Concerns and Prospects (24). Cham, Switzerland: Springer, pp. 127-148.

Lassnigg, Lorenz (February 2016) Apprenticeship policies in comparative perspective. ET-structures, employment relationship, export. Former Series > Working Paper Series > IHS Sociological Series 114, 122 p.

Lassnigg, Lorenz (2019) Arenen und Strukturen der Schulreform in Österreich. In: Berkemeyer, Nils; Bos, Wilfried and Hermstein, Björn, (eds.) Schulreform: Zugänge, Gegenstände, Trends. Pädagogik. Weinheim: Beltz, pp. 117-131.

Lassnigg, Lorenz (2018) 'Ausbildungsberufe' – a necessary and complex ingredient of the 'Dual' apprenticeship frameworks. In: Loo, Sai, (ed.) Multiple Dimensions of Teaching and Learning for Occupational Practice. London: Routledge, pp. 8-36.

Lassnigg, Lorenz (2022) Beyond Collective Skill Formation Systems? Governance and Coordination of VET as Part of Complex Education Structures. In: Bürgi, Regula and Gonon, Philipp, (eds.) Governance Revisited. Challenges and Opportunities for Vocational Education and Training. Studies in Vocational and Continuing Education, 20. Peter Lang.

Lassnigg, Lorenz (2017) Bildungsfinanzierung in Österreich: Intransparenz und Irr-rationalität. Schulheft, 42 (168), pp. 17-41.

Lassnigg, Lorenz (2017) Community Education - Grundlagen, Ziele und Methoden in Österreich. In: Höbsch, Werner and Marxer, Wilfried, (eds.) Europäisches Institut für interkulturelle und interreligiöse Forschung, Liechtenstein-Institut, Diakonie Württemberg, eu warehouse, (eds.) Community Education: Stark durch Bildung. Bendern / Brühl, pp. 147-165.

Lassnigg, Lorenz (2016) Competence-based Education and Educational Effectiveness. In: Mulder, Martin, (ed.) Competence-based Vocational and Professional Education. Bridging the Worlds of Work and Education. Technical and Vocational Education and Training: Issues, Concerns and Prospects (23). Cham, Switzerland: Springer, pp. 667-693.

Lassnigg, Lorenz (2017) Continental and Nordic VET: a comparative perspective (discussion VETNET opening session, augmented and extended). In: ECER 2017, Copenhagen, 22-25 Aug 2017, Copenhagen.

Lassnigg, Lorenz (2017) Das "österreichische Modell" der Bildungsungleichheit: Hohe soziale Reproduktion, starke Umverteilung, politische Polarisierung. In: ÖFEB Kongress 2017: Bildung: leistungsstark . chancengerecht . inklusiv?, 20-22 Sept 2017, Feldkirch.

Lassnigg, Lorenz (2020) „Die Vielfalt der Eintöpfe“: Diversität durch Homogenisierung? bwp@ Berufs- und Wirtschaftspädagogik - online, Spezial PH-AT1, 24 p.

Lassnigg, Lorenz (2020) Different structures, different results? Continental and Nordic education structures compared. In: Moreno Herrera, Lázaro; Teräs, Marianne and Gougoulakis, Petros, (eds.) Policies & Partnership with the World of Work – National and Cross-National Perspectives. Emerging Issues in Research on Vocational Education & Training, 6. Premiss, pp. 233-279.

Lassnigg, Lorenz (2016) ‘Duale’ oder ‘dualistische’ Berufsbildung: Gemeinsamkeiten und Unterschiede Österreich-Schweiz-Deutschland. In: Seifried, Jürgen; Seeber, Susan and Ziegler, Birgit, (eds.) Jahrbuch der berufs- und wirtschaftspädagogischen Forschung. Schriftenreihe der Sektion Berufs- und Wirtschaftspädagogik der DGfE, 2016. Opladen: Barbara Budrich, pp. 23-42.

Lassnigg, Lorenz (2017) Education and Social Progress? Challenges to the IPSP Chapter on Education. In: 29th SASE Annual Meeting, 29 June - 1 July 2017, Lyon.

Lassnigg, Lorenz (January 2016) Education as a hostage of politics. Governance and knowledge in a bureaucratic-federalist system. Former Series > Working Paper Series > IHS Sociological Series 113, 32 p.

Lassnigg, Lorenz (2020) Fakt sticht Ideologie – Ideologie sticht Fakt? Möglichkeiten und Grenzen wissenschaftlicher Politikberatung für die Erwachsenenbildung. Magazin erwachsenenbildung.at. Das Fachmedium für Forschung, Praxis und Diskurs, 40.

Lassnigg, Lorenz (September 2016) Faktenbasierte Anregungen für eine neue Kultur in der Bildungspolitik und Bildungsreform: Kooperation und Augenmaß. IHS Policy Brief 14

Lassnigg, Lorenz (2019) Industrie 4.0 und Digitalisierung – Szenarien zur Rolle von Bildung. In: IHS Blog, 14 January 2019 [Blog Post]

Lassnigg, Lorenz (2021) Internationalisierung, Europäisierung, Globalisierung und Weltgesellschaft in der Literatur zu Bildung und Bildungspolitik – Review Essay. Magazin erwachsenenbildung.at. Das Fachmedium für Forschung, Praxis und Diskurs (42), pp. 1-15.

Lassnigg, Lorenz (2017) Kapitalisierung, Deliberation und (Erwachsenen-)Bildung. Magazin erwachsenenbildung.at. Das Fachmedium für Forschung, Praxis und Diskurs (32).

Lassnigg, Lorenz (2016) "Muddling Through" Once Again - The Long Term Development of the Dualistic Austrian VET System. In: Berner, Esther and Gonon, Philipp, (eds.) History of Vocational Education and Training in Europe. Cases, Concepts and Challenges. Studies in vocational and continuing education (14). Bern: Peter Lang, pp. 125-145.

Lassnigg, Lorenz (2018) Möglichkeiten und Grenzen wissenschaftlicher Politikberatung: Fakten gegen Ideologie? Weiterbildung - Zeitschrift für Grundlagen, Praxis und Trends (bis 2005 GdWZ) (5), pp. 14-17.

Lassnigg, Lorenz (2019) Paradoxe, unintendierte Begleiterscheinungen von Validierung non-formalen und informellen Lernens. Magazin erwachsenenbildung.at, 37.

Lassnigg, Lorenz (October 2015) Politics - Policy - Practice. Eckpunkte einer sinnvollen Weiterentwicklung des Schulwesens. [Research Report] 232 p.

Lassnigg, Lorenz (March 2020) Potentiale und Dynamiken privater Angebote und Beteiligungen im Bildungswesen. Systematischer Review der Literatur und vergleichende internationale Datenbasen. [Research Report] 343 p.

Lassnigg, Lorenz (2017) Urban Education in Austria: ‘Repression’ of the Topic and a ‘Reversed’ Political Agenda. In: Pink, William T. and Noblit, George W., (eds.) Second International Handbook of Urban Education. Springer International Handbooks of Education, 1. Cham, Switzerland: Springer, pp. 1307-1333.

Lassnigg, Lorenz (2016) When Complexity Meets Evidence in Governance…. European Journal of Education, 51 (4), pp. 441-446.

Lassnigg, Lorenz and Baumegger, David (January 2019) ‚Bildungskonto Oberösterreich‘: Access to education/training for precarious/disadvantaged workers? A case study. [Research Report] 173 p.

Lassnigg, Lorenz and Bock-Schappelwein, Julia (2019) Die Debatten um Industrie 4.0 und Bildung. Szenarien der Digitalisierung und ihr politischer Widerhall in Österreich und Deutschland. In: Dobischat, Rolf; Käpplinger, Bernd; Molzberger, Gabriele and Münk, Dieter, (eds.) Bildung 2.1 für Arbeit 4.0? Bildung und Arbeit. Wiesbaden: Springer VS Verlag für Sozialwissenschaften, pp. 25-47.

Lassnigg, Lorenz; Bock-Schappelwein, Julia and Stöger, Eduard (2018) Berufsbildung in Österreich: Strukturanalysen, Formalqualifikationen und Grundkompetenzen. In: Altrichter, Herbert; Hanfstingl, Barbara; Krainer, Konrad; Krainz-Dürr, Marlies; Messner, Elgrid and Thonhauser, Josef, (eds.) Baustellen in der österreichischen Bildungslandschaft. Zum 80.Geburtstag von Peter Posch. Münster: Waxmann, pp. 91-112.

Lassnigg, Lorenz; Hartl, Jakob; Unger, Martin and Schwarzenbacher, Iris (March 2017) Higher Education Institutions and Knowledge Triangle: Improving the interaction between education, research and innovation. Former Series > Working Paper Series > IHS Sociological Series 118, 74 p.

Lassnigg, Lorenz; Mayrhofer, Lisa; Baumegger, David; Vogtenhuber, StefanORCID: https://orcid.org/0000-0003-0839-4481; Weber, Christoph; Aspetsberger, Ruth; Kemethofer, David; Schmich, Juliane and Oberwimmer, Konrad (2019) Indikatoren B: Input – Personelle und finanzielle Ressourcen. In: Oberwimmer, Konrad; Vogtenhuber, StefanORCID: https://orcid.org/0000-0003-0839-4481; Lassnigg, Lorenz and Schreiner, Claudia, (eds.) BIFIE Bundesinstitut für Bildungsforschung, Innovation & Entwicklung des österreichischen Schulwesens, (ed.) Nationaler Bildungsbericht Österreich 2018, Band 1. Graz: Leykam, pp. 49-121.

Lassnigg, Lorenz and Nemeth, Günther (April 1999) Personalbedarf im österreichischen Schulwesen, Teil II, Ergänzungsband 1; Übersicht Bundesländer: AHS, BMHS. [Research Report] 7 p.

Lassnigg, Lorenz and Nemeth, Günther (April 1999) Personalbedarf im österreichischen Schulwesen, Teil II, Ergänzungsband 2; Übersicht Bundesländer: Landesschulen. [Research Report] 7 p.

Lassnigg, Lorenz and Nemeth, Günther (April 1999) Personalbedarf im österreichischen Schulwesen, Teil II, Ergänzungsband 5; Detailergebnisse Niederösterreich (AHS, BMHS, VS, HS, PL, SOS, BS). [Research Report] 6 p.

Lassnigg, Lorenz and Nemeth, Günther (April 1999) Personalbedarf im österreichischen Schulwesen, Teil II, Ergänzungsband 6; Detailergebnisse Oberösterreich (AHS, BMHS, VS, HS, PL, SOS). [Research Report] 6 p.

Lassnigg, Lorenz and Nemeth, Günther (April 1999) Personalbedarf im österreichischen Schulwesen, Teil II, Ergänzungsband 3; Detailergebnisse Burgenland (AHS, BMHS, VS, HS, PL, SOS, BS). [Research Report] 6 p.

Lassnigg, Lorenz and Nemeth, Günther (April 1999) Personalbedarf im österreichischen Schulwesen, Teil II, Ergänzungsband 4; Detailergebnisse Kärnten (AHS, BMHS). [Research Report] 6 p.

Lassnigg, Lorenz and Nemeth, Günther (April 1999) Personalbedarf im österreichischen Schulwesen, Teil II, Ergänzungsband 7; Detailergebnisse Salzburg (AHS, BMHS). [Research Report] 6 p.

Lassnigg, Lorenz and Nemeth, Günther (April 1999) Personalbedarf im österreichischen Schulwesen, Teil II, Ergänzungsband 8; Detailergebnisse Steiermark (AHS, BMHS, VS, HS, PL, SOS). [Research Report] 6 p.

Lassnigg, Lorenz and Nemeth, Günther (April 1999) Personalbedarf im österreichischen Schulwesen, Teil II, Ergänzungsband 9; Detailergebnisse Tirol (AHS, BMHS). [Research Report] 6 p.

Lassnigg, Lorenz and Schmid, Kurt (2021) Editorial. Magazin erwachsenenbildung.at. Das Fachmedium für Forschung, Praxis und Diskurs (42), pp. 1-9.

Lassnigg, Lorenz and Steiner, MarioORCID: https://orcid.org/0000-0002-0959-6109 (July 2018) Die bildungspolitische Herausforderung: Transparente Finanzierung der Governance-Strukturen und -praktiken. IHS Policy Brief 2/2018, 10 p.

Lassnigg, Lorenz and Unger, Martin (2016) Bologna und der Hochschulraum – Relevant für Weiterbildung? Stärkung der Rolle der Hochschulen. Weiterbildung - Zeitschrift für Grundlagen, Praxis und Trends (bis 2005 GdWZ), 2016 (4), pp. 24-27.

Lassnigg, Lorenz; Unger, Martin; Binder, David; Terzieva, Berta and Thaler, BiancaORCID: https://orcid.org/0000-0001-7749-0464 (November 2017) Vielfältige Exzellenz. Fallstudien exzellenter Universitäten. [Research Report] 149 p.

Lassnigg, Lorenz and Vogtenhuber, StefanORCID: https://orcid.org/0000-0003-0839-4481 (2019) Financing and institutions as key elements of the future of adult education. Disciplinary struggles about empirical observations. In: Heikkinen, Anja; Pätäri, Jenni and Molzberger, Gabriele, (eds.) Disciplinary Struggles in Education. Tampere University Press, pp. 239-259.

Lassnigg, Lorenz and Vogtenhuber, StefanORCID: https://orcid.org/0000-0003-0839-4481 (2017) VET Producing Second Class Citizens? Comparative Analyses of the VET and Tertiary Education Nexus. In: Marhuenda-Fluixá, Fernando, (ed.) Vocational Education beyond Skill Formation. Studies in Vocational and Continuing Education (15). Bern: Peter Lang, pp. 411-434.

Leitner, Andrea (2017) Indikatoren für ein kommunales Gleichstellungsmonitoring - Wiener Gleichstellungsmonitor. In: Wroblewski, AngelaORCID: https://orcid.org/0000-0002-1233-4409; Kelle, Udo and Reith, Florian, (eds.) Gleichstellung messbar machen: Grundlagen und Anwendungen von Gender- und Gleichstellungsindikatoren. Wiesbaden, Heidelbrg: Springer VS, pp. 191-209.

Leitner, Andrea and Dibiasi, Anna (2015) Frauenberufe - Männerberufe. Ursachen und Wirkungen der beruflichen Segregation in Österreich und Wien. In: MA57 Frauenabteilung der Stadt Wien, (ed.) Trotz Arbeit arm. Frauen und Segregation am Arbeitsmarkt. Frauen.Wissen.Wien (2). Wien: MA57 - Frauenabteilung der Stadt Wien., pp. 41-99.

Leitner, Andrea and Dibiasi, Anna (June 2017) Gleichstellungsbericht Wien Holding 2016. [Research Report] 42 p.

Leitner, Andrea; Dibiasi, Anna and Schönpflug, KarinORCID: https://orcid.org/0000-0002-6511-9817 (2017) Wiener Gleichstellungsmonitor 2016. Wien: Stadt Wien MA 57. 423 p.

Leitner, Andrea and Kreimer, Margareta (2021) Geschlechtsuntypische Ausbildungen als Berufschance oder Drehtür zurück zu geschlechtstypischen Berufen. In: Wroblewski, AngelaORCID: https://orcid.org/0000-0002-1233-4409 and Schmidt, Angelika, (eds.) Gleichstellungspolitiken revisted. Springer VS, pp. 295-315.

Leitner, Andrea and Kreimer, Margarete (2017) The Impact of the Vocational Education System on Occupational Gender Segregation in Austria. In: European Conference on Politics and Gender, 8-10 June 2017, University of Lausanne, Switzerland.

Leitner, Andrea and Lassnigg, Lorenz (February 2018) Geschlechtersegregationen in der Bildung. Empirische Grundlagen zur Weiterentwicklung von Genderindikatoren und Maßnahmen in der WIST. [Research Report] 43 p.

Leitner, Andrea and Pessl, Gabriele (July 2016) Gleichstellungsbericht Tirol 2016 Frauen und Männer in Tirol — Regionalanalyse. [Research Report] 49 p.

Leitner, Andrea and Wagner, Elfriede (February 2016) Gleichstellungsbericht Tirol - Frauen und Männer in Tirol. [Research Report] 127 p.

Leitner, Andrea and Wroblewski, AngelaORCID: https://orcid.org/0000-0002-1233-4409 (2018) Soziale Mobilität von Frauen und Männern - Einflussfaktoren und Grenzen der Aufstiegschancen. In: Bacher, Johann; Haller, Max; Höllinger, Franz; Prantner, Dimitri and Verwiebe, Rolan, (eds.) Sozialstruktur und Wertewandel in Österreich - Trends von 1986 - 2016. VS Springer, pp. 159-176.

Leitner, Andrea; Wroblewski, AngelaORCID: https://orcid.org/0000-0002-1233-4409 and Kiessling, Stephanie (2014) Wiener Gleichstellungsmonitor 2013. Wien: Stadt Wien - Magistratsabteilung 57 Frauenabteilung der Stadt Wien. 315 p.

Liedl, Bernd; Molitor, Philipp and Steiber, NadiaORCID: https://orcid.org/0000-0002-9425-8840 (2021) Einstellungen zum Sozialstaat in der COVID-19 Gesundheits- und Arbeitsmarktkrise. AK Wien, Materialien zu Wirtschaft und Gesellschaft. Working Paper-Reihe der AK Wien 210, 24 p.

Liedl, Bernd and Steiber, NadiaORCID: https://orcid.org/0000-0002-9425-8840 (2021) Einstellungen zum Sozialstaat im Verlauf der COVID-19 Pandemie: Ergebnisse der AKCOVID Panel-Befragung. AK Wien, Materialien zu Wirtschaft und Gesellschaft. Working Paper-Reihe der AK Wien 223, 31 p.

Liedl, Bernd and Steiber, NadiaORCID: https://orcid.org/0000-0002-9425-8840 (2022) Führen Online-Befragungen zu anderen Ergebnissen als persönliche Interviews? In: in_progress Blogpost, 10 May 2022 [Blog Post]

Lutz, Hedwig; Juen, Isabella; Köpping, Maria; Leitner, Andrea; Steiner, MarioORCID: https://orcid.org/0000-0002-0959-6109; Lechner, Ferdinand; Reichert, Helga and Sorger, Claudia (August 2019) Das Operationelle Programm Beschäftigung des Europäischen Sozialfonds – Österreich 2014-2020. Bericht der Begleitenden Evaluierung zu Konzeption und Umsetzung. [Research Report] 184 p.

Lutz, Hedwig; Leitner, Andrea and Sticker, Ana (October 2018) Back to the Future – Beschäftigung: Innovative Beschäftigungsprojekte für junge Mindestsicherungsbeziehende in Wien (Bericht der begleitenden Evaluierung zu Konzeption und Umsetzung im Zeitraum Oktober 2016 bis März 2018). [Research Report] 132 p.

Löffler, Roland; Steiner, MarioORCID: https://orcid.org/0000-0002-0959-6109; Ryssevik, Jostein and Skjervheim, Øivind (July 2020) Applied Methods of Impact Assessment. Final report TCA Showing and Identifying Impact of Erasmus+ on EU and National Level – Adult Education. [Research Report] 76 p.

M

Mayrhofer, Lisa; Oberwimmer, Konrad; Toferer, Bettina; Neubacher, Maria; Freunberger, Roman; Vogtenhuber, StefanORCID: https://orcid.org/0000-0003-0839-4481 and Baumegger, David (2019) Indikatoren C: Prozesse des Schulsystems. In: Oberwimmer, Konrad; Vogtenhuber, StefanORCID: https://orcid.org/0000-0003-0839-4481; Lassnigg, Lorenz and Schreiner, Claudia, (eds.) BIFIE Bundesinstitut für Bildungsforschung, Innovation & Entwicklung des österreichischen Schulwesens, (ed.) Nationaler Bildungsbericht Österreich 2018, Band 1. Graz: Leykam, pp. 123-196.

Muttarak, Raya; Steiber, Nadia and Gallus, Silvano (2015) Smoking ban in Austria: a long overdue step but still a lot to be done. The Lancet, 385 (9972), pp. 941-942.

Mühlböck, Monika; Kalleitner, Fabian; Steiber, NadiaORCID: https://orcid.org/0000-0002-9425-8840 and Kittel, Bernhard (2022) Information, Reflection, and Successful Job Search: A Nudging Experiment. Social Policy & Administration, 56 (1), pp. 48-72.

Mühlböck, MonikaORCID: https://orcid.org/0000-0002-0418-1959; Kalleitner, Fabian; Steiber, NadiaORCID: https://orcid.org/0000-0002-9425-8840 and Kittel, Bernhard (2021) Information, reflection, and successful job search: A labor market policy experiment. Social Policy & Administration.

Mühlböck, Monika; Kalleitner, Fabian; Steiber, Nadia and Kittel, Bernhard (2018) Raschere Arbeitsmarktintegration durch Information und Reflexion? Ein Feldexperiment auf Basis des „Nudge“- Ansatzes. In: ESPAnet Austria 2018, 5-6 April 2018, Johannes Kepler Universität Linz.

Mühlböck, MonikaORCID: https://orcid.org/0000-0002-0418-1959; Kalleitner, Fabian; Steiber, NadiaORCID: https://orcid.org/0000-0002-9425-8840 and Kittel, Bernhard (2022) Scarring Dreams? Young People’s Vocational Aspirations and Expectations During and After Unemployment. Social Inclusion, 10 (2), pp. 252-264.

Mühlböck, Monika; Steiber, NadiaORCID: https://orcid.org/0000-0002-9425-8840 and Kittel, Bernhard (2022) Learning to keep the faith? Further education and perceived employability among young unemployed. Economic and Industrial Democracy, 43 (2), pp. 705-725.

Mühlböck, Monika; Steiber, Nadia and Kittel, Bernhard (2017) Less Supervision, More Satisficing? Comparing Completely Self-Administered Web-Surveys and Interviews Under Controlled Conditions. Statistics, Politics and Policy, 8 (1), pp. 13-28.

Mühlböck, Monika; Steiber, Nadia and Kittel, Bernhard (2018) Reaching the unreachables: A panel survey among unemployed young adults in Austria and recommendations on how to decrease nonresponse and attrition. Österreichische Zeitschrift für Politikwissenschaft, 47 (2), pp. 35-48.

N

Neubacher, Maria; Freunberger, Roman; Schreiner, Claudia; Vogtenhuber, StefanORCID: https://orcid.org/0000-0003-0839-4481; Oberwimmer, Konrad; Höller, Iris; Mayrhofer, Lisa; Baumegger, David; Steiger, Alexander; Gurtner-Reinthaler, Saya, et al. (2019) Indikatoren D: Output – Ergebnisse des Schulsystems. In: Oberwimmer, Konrad; Vogtenhuber, StefanORCID: https://orcid.org/0000-0003-0839-4481; Lassnigg, Lorenz and Schreiner, Claudia, (eds.) BIFIE Bundesinstitut für Bildungsforschung, Innovation & Entwicklung des österreichischen Schulwesens, (ed.) Nationaler Bildungsbericht Österreich 2018, Band 1. Graz: Leykam, pp. 197-269.

O

Oberwimmer, Konrad; Vogtenhuber, StefanORCID: https://orcid.org/0000-0003-0839-4481; Lassnigg, Lorenz and Schreiner, Claudia, eds. BIFIE Bundesinstitut für Bildungsforschung, Innovation & Entwicklung des österreichischen Schulwesens, ed. (2019) Nationaler Bildungsbericht Österreich 2018, Band 1: Das Schulsystem im Spiegel von Daten und Indikatoren. . Graz: Leykam 330 p.

Oberwimmer, Konrad; Baumegger, David and Vogtenhuber, StefanORCID: https://orcid.org/0000-0003-0839-4481 (2019) Indikatoren A: Kontext des Schul- und Bildungswesens. In: Oberwimmer, Konrad; Vogtenhuber, StefanORCID: https://orcid.org/0000-0003-0839-4481; Lassnigg, Lorenz and Schreiner, Claudia, (eds.) BIFIE Bundesinstitut für Bildungsforschung, Innovation & Entwicklung des österreichischen Schulwesens, (ed.) Nationaler Bildungsbericht Österreich 2018, Band 1. Graz: Leykam, pp. 25-48.

Oberwimmer, Konrad; Bruneforth, Michael; Siegle, Thilo; Vogtenhuber, StefanORCID: https://orcid.org/0000-0003-0839-4481; Lassnigg, Lorenz; Schmich, Juliane; Gumpoldsberger, Harald; Salchegger, Silvia; Wallner-Paschon, Christina; Thaler, BiancaORCID: https://orcid.org/0000-0001-7749-0464, et al. (2016) Indikatoren D: Output - Ergebnisse des Schulsystems. In: Bruneforth, Michael; Lassnigg, Lorenz; Vogtenhuber, StefanORCID: https://orcid.org/0000-0003-0839-4481; Schreiner, Claudia and Breit, Simone, (eds.) Nationaler Bildungsbericht Österreich 2015, Band 1. Graz: Leykam, pp. 129-194.

Oberwimmer, Konrad; Zintl, Ramona; Juen, Isabella and Vogtenhuber, StefanORCID: https://orcid.org/0000-0003-0839-4481 (2021) Indikatoren A: Kontext des Schul- und Bildungswesens. In: Bundesministerium für Bildung, Wissenschaft und Forschung (BMBWF), (ed.) Nationaler Bildungsbericht Österreich 2021, Teil 2 - Bildungsindikatoren. Wien: Institut des Bundes für Qualitätssicherung im österreichischen Bildungswesen (IQS), pp. 158-193.

P

Pessl, GabrieleORCID: https://orcid.org/0000-0002-7775-8974 (2019) Early School Leaving in Biographical and Discoure Perspective. In: Vryonides, Marios; Sharonova, Svetlana and Sokolova, Natalya, (eds.) Culture and Education: Social Transformations and Multicultural Communication. Proceedings of the Middle-Term Conference RC04 Sociology of Education ISA. Moskau: RUDN University Press, pp. 283-289.

Pessl, Gabriele (2017) Früher Bildungsabbruch von Jugendlichen – biografische Perspektive. In: ExperInnen-Input im Rahmen des bundesweiten Erfahrungsaustausches, Koordinationsstelle Lehrlings- u. Lehrbetriebscoaching, WKÖ, Wien, 27 Sep 2017, Wien.

Pessl, Gabriele; Baumegger, David; Juen, Isabella; Köpping, Maria; Lassnigg, Lorenz; Leitner, Andrea; Steiber, NadiaORCID: https://orcid.org/0000-0002-9425-8840; Steiner, MarioORCID: https://orcid.org/0000-0002-0959-6109; Vogtenhuber, StefanORCID: https://orcid.org/0000-0003-0839-4481 and Zielinska, Irina (May 2019) One Step Forward, Two Steps Back. Inwiefern lässt sich in der Entwicklung der Qualität von Erwerbsarbeit in Österreich von 2005 bis 2015 ein sozialer Fortschritt erkennen? [Research Report] 184 p.

Pessl, Gabriele and Metzler, Barbara (July 2018) Über ein Nicht-Wissen aus konkreten Vorstellungen. Ergebnisse der Fokusgruppenstudie aus dem Erasmus+ Projekt „Basisbildung und Öffentlichkeit“. [Research Report] 43 p.

Pessl, Gabriele and Steiner, MarioORCID: https://orcid.org/0000-0002-0959-6109 (2017) Benachteiligungen überwinden? Bedeutung, Wirksamkeit und Grenzen der LLL-Leitlinien in der ESF-Kurspraxis. In: Niedermair, Gerhard, (ed.) Berufliche Benachteiligtenförderung. Theoretische Einsichten, empirische Befunde und aktuelle Maßnahmen. Schriftenreihe für Berufs- und Betriebspädagogik (10). Linz: Trauner Verlag, pp. 267-289.

Pessl, GabrieleORCID: https://orcid.org/0000-0002-7775-8974 and Steiner, MarioORCID: https://orcid.org/0000-0002-0959-6109 (2021) COVID-19 und Distance-Schooling: Folgt aus der Gesundheits- nun auch eine Bildungskrise? In: Sandner, Günther and Ginner, Boris, (eds.) Emanzipatorische Bildung. Wege aus der sozialen Ungleichheit. mandelbaum verlag, pp. 180-196.

Pessl, GabrieleORCID: https://orcid.org/0000-0002-7775-8974 and Steiner, MarioORCID: https://orcid.org/0000-0002-0959-6109 (2022) Negotiating the "Maze": SEN and the Transition From Lower Secondary Education in Austria. Social Inclusion, 10 (2).

R

Rastl, Roberta (2021) Junge Menschen brauchen Zeit und Zuwendung [Interview mit Gabriele Pessl]. Themen: (Nicht) jugendfrei. Junge Menschen zwischen Freiheit und Sicherheit. Wien: Diakonie Österreich

Rodrigues, Ricardo; Simmons, Cassandra; Schmidt, Andrea E. and Steiber, NadiaORCID: https://orcid.org/0000-0002-9425-8840 (2021) Care in times of COVID-19: The impact of the pandemic on informal caregiving in Austria. European Journal of Ageing, 18, pp. 195-205.

S

Scherbov, Sergei; Spitzer, Sonja and Steiber, NadiaORCID: https://orcid.org/0000-0002-9425-8840 (2022) Thresholds for clinical practice that directly link handgrip strength to remaining years of life: estimates based on longitudinal observational data. BMJ Open, 12 (7), e058489.

Scherbov, Sergei and Steiber, Nadia (2018) Handgrip Strength and Remaining Years of Life: Defining a Threshold Below Which a Weak Grip Starts to Substantially Increase Mortality Risks. In: Asian Population Association Conference 2018, 11-14 July 2018, Shanghai University.

Scherer, Stefani and Steiber, Nadia (2007) Work and Family in Conflict? The Impact of Work Demands on Family Life. In: Gallie, Duncan, (ed.) Employment Regimes and the Quality of Work. Oxford: Oxford University Press, pp. 137-178.

Schmidt, Andrea E.; Stumpfl, Sophie; Rodrigues, Ricardo; Simmons, Cassandra and Steiber, NadiaORCID: https://orcid.org/0000-0002-9425-8840 (2021) Factsheet. Unerfüllter medizinischer Behandlungsbedarf während der COVID-19-Krise. Factsheet. Gesundheit Österreich, Wien. Wien: Gesundheit Österreich

Schuck, Bettina and Steiber, Nadia (2018) Does Intergenerational Educational Mobility Shape the Well-Being of Young Europeans? Evidence from the European Social Survey. Social Indicators Research, 139 (3), pp. 1237-1255.

Schönpflug, KarinORCID: https://orcid.org/0000-0002-6511-9817 (2021) Corona-Maßnahmen im Ländervergleich. Österreichische Gemeinde-Zeitung (ÖGZ) (5), pp. 42-44.

Schönpflug, KarinORCID: https://orcid.org/0000-0002-6511-9817 (2021) Die unbezahlte unbezahlbare Arbeit. Mitgliedermagazine "bruno" (1). Bund Sozialdemokratischer Akademikerinnen und Akademiker, Intellektueller, Künstlerinnen und Künstler, Landesorganisation Oberösterreich

Schönpflug, KarinORCID: https://orcid.org/0000-0002-6511-9817 (October 2021) GUFOVA - Growing Up Free of Violence and Abuse - working to build resilience and strengthen children who have lived with domestic violence. Deliverable 4.3. FUNDING MODEL - Technical notes. [Research Report] 42 p.

Schönpflug, KarinORCID: https://orcid.org/0000-0002-6511-9817 (2022) Growing Up Free of Violence and Abuse. In: IHS Blog, 14 March 2022 [Blog Post]

Schönpflug, KarinORCID: https://orcid.org/0000-0002-6511-9817 (2021) Queer Utopia for a Feminist Economics. Gender and Sexuality. Journal of the Center for Gender Studies, ICU (16), pp. 1-30.

Schönpflug, KarinORCID: https://orcid.org/0000-0002-6511-9817 (January 2022) Wien Stadt der Menschenrechte. Evaluierung der Verankerung und inhaltlichen Arbeit des Menschenrechtsbüros. [Research Report] 50 p.

Schönpflug, KarinORCID: https://orcid.org/0000-0002-6511-9817 and Eberhardt, Viktoria (2021) Senior*innen-WGs für LGBTQI+-Personen: Bedarfsevaluation. [Research Report] 97 p.

Schönpflug, KarinORCID: https://orcid.org/0000-0002-6511-9817; Eberhardt, Viktoria and Kopal, Philip (June 2022) „Queere Jugendarbeit in Wien“. Bedarfsanalyse. [Research Report] 145 p.

Spiel, Christiane; Steiner, MarioORCID: https://orcid.org/0000-0002-0959-6109; Lindorfer, Martina and Lüftenegger, Marko (2020) Leben mit Corona. Schule und Bildung. [Image, Audio or Video]

Steiber, Nadia (2014) Aging Workers and the Quality of Life. In: Michalos, Alex C., (ed.) Encyclopedia of Quality of Life and Well-Being Research. Dordrecht: Springer Science+Business Media, pp. 111-116.

Steiber, NadiaORCID: https://orcid.org/0000-0002-9425-8840 (2021) Die COVID-19 Gesundheits- und Arbeitsmarktkrise und ihre Auswirkungen auf die Bevölkerung. AK Wien, Materialien zu Wirtschaft und Gesellschaft. Working Paper-Reihe der AK Wien 211, 101 p.

Steiber, Nadia (2013) Economic Downturn and Work Motivation. In: Gallie, Duncan, (ed.) Economic Crisis, Quality of Work, and Social Integration. Oxford: Oxford University Press, pp. 195-228.

Steiber, Nadia (2008) How Many Hours Would You Want to Work a Week? Job Quality and the Omitted Variables Bias in Labour Supply Models: A Longitudinal Analysis of Working Time Preference Change. SOEPpapers 121, 29 p.

Steiber, NadiaORCID: https://orcid.org/0000-0002-9425-8840 (2019) Intergenerational educational mobility and health satisfaction across the life course: Does the long arm of childhood conditions only become visible later in life? Social Science & Medicine, 242, p. 112603.

Steiber, NadiaORCID: https://orcid.org/0000-0002-9425-8840 (2020) Konsequenzen der Pandemie für die ökonomische Situation von Familien. In: in_progress Blog, 11 November 2020 [Blog Post]

Steiber, Nadia (2018) Man ist immer nur so alt wie man sich fühlt: Subjektives Alter als Gesundheitsindikator. In: Plattform für Umfragen, Methoden und empirische Analysen (PUMA): Abschlusssymposium 2018, 12.10.2018, Universität Wien.

Steiber, Nadia (2015) Population Aging at Cross-Roads: Diverging Secular Trends in Average Cognitive Functioning and Physical Health in the Older Population of Germany. PLOS ONE, 10 (8), e0136583.

Steiber, Nadia (2009) Reported Levels of Time-based and Strain-based Conflict Between Work and Family Roles in Europe: A Multilevel Approach. Social Indicators Research, 93 (3), pp. 469-488.

Steiber, Nadia (2014) Retirement Effects, Quality of Life. In: Michalos, Alex C., (ed.) Encyclopedia of Quality of Life and Well-Being Research. Dordrecht: Springer Science+Business Media, pp. 5555-5559.

Steiber, Nadia (2016) Strong or Weak Handgrip? Normative Reference Values for the German Population across the Life Course Stratified by Sex, Age, and Body Height. PLOS ONE, 11 (10), e0163917.

Steiber, Nadia; Berghammer, Caroline and Haas, Barbara (2016) Contextualizing the Education Effect on Women's Employment: A Cross-National Comparative Analysis. Journal of Marriage and Family, 78 (1), pp. 246-261.

Steiber, Nadia and Haas, Barbara (2012) Advances in explaining women's employment patterns. Socio-Economic Review, 10 (2), pp. 343-367.

Steiber, Nadia and Haas, Barbara (2010) Begrenzte Wahl – Gelegenheitsstrukturen und Erwerbsmuster in Paarhaushalten im europäischen Vergleich. KZfSS Kölner Zeitschrift für Soziologie und Sozialpsychologie, 62 (2), pp. 247-276.

Steiber, Nadia and Haas, Barbara (2009) Ideals or compromises? The attitude-behaviour relationship in mothers' employment. Socio-Economic Review, 7 (4), pp. 639-668.

Steiber, Nadia and Haas, Barbara (2018) Too much or too little work? Couples’ actual and preferred employment patterns and work hours mismatches in Europe. Journal of Family Research, 30 (3), pp. 269-292.

Steiber, Nadia and Kohli, Martin (2017) You Can't Always Get What You Want: Actual and Preferred Ages of Retirement in Europe. Ageing and Society, 37 (2), pp. 352-385.

Steiber, NadiaORCID: https://orcid.org/0000-0002-9425-8840 and Mlynek, Monika (2022) Die Erwerbsmuster von Paaren in der Pandemie – wenig Hinweise auf eine Retraditionalisierung. In: in_progress Blogpost, 9 May 2022 [Blog Post]

Steiber, Nadia; Mühlböck, Monika and Kittel, Bernhard (April 2015) Jung und auf der Suche nach Arbeit in Wien: Eine deskriptive Analyse von AMS-Zugängen im Alter von 18 bis 28 Jahren. Endbericht Modul 1. [Research Report] 129 p.

Steiber, Nadia and Pichler, Florian (2015) Trends in Work Stress and Exhaustion in Advanced Economies. Social Indicators Research, 121 (1), pp. 215-239.

Steiber, Nadia and Schuck, Bettina (2018) Intergenerational Social Mobility and Health across the Life Course: Does the Long Arm of Childhood Conditions Become Visible Only in Later Life? In: European Population Conference, 6-9 June 2018, Vrije Universiteit Brussel.

Steiber, NadiaORCID: https://orcid.org/0000-0002-9425-8840 and Siegert, Christina (2021) Die Auswirkungen der Frühphase der COVID-19 Pandemie auf die Erwerbssituation und die finanzielle Lage von Familien in Österreich. Österreichische Zeitschrift für Soziologie, pp. 1-14.

Steiber, NadiaORCID: https://orcid.org/0000-0002-9425-8840; Siegert, Christina and Vogtenhuber, StefanORCID: https://orcid.org/0000-0003-0839-4481 (2022) The impact of the COVID-19 pandemic on the employment situation and financial well-being of families with children in Austria: Evidence from the first ten months of the crisis. Journal of Family Research, 34 (1), pp. 193-220.

Steiner, MarioORCID: https://orcid.org/0000-0002-0959-6109 (2019) Aufstieg durch (Berufs-)Bildung? In: Gramlinger, Franz; Iller, Carola; Ostendorf, Annette; Schmid, Kurt and Tafner, Georg, (eds.) Bildung = Berufsbildung?! Beiträge zur 6. Berufsbildungsforschungskonferenz (BBFK). Bielefeld: wbv, pp. 59-72.

Steiner, MarioORCID: https://orcid.org/0000-0002-0959-6109 (2019) Bildungsarmut - Ein unterschätztes Problem. In: IHS Blog, 4 March 2019 [Blog Post]

Steiner, MarioORCID: https://orcid.org/0000-0002-0959-6109 (2019) Bildungsarmut - Ursachen und Lösungsansätze. In: IHS Blog, 11 April 2019 [Blog Post]

Steiner, MarioORCID: https://orcid.org/0000-0002-0959-6109 (2019) Bildungsarmut Jugendlicher - Ein in Österreich unterschätzter Problembereich. In: Niederer, Elisabeth and Jäger, Norbert, (eds.) Bildungsbenachteiligung: Positionen, Kontexte und Perspektiven. Klagenfurter Beiträge zur Bildungsforschung und Entwicklung (2). Innsbruck: Studienverlag, pp. 78-89.

Steiner, MarioORCID: https://orcid.org/0000-0002-0959-6109 (2018) Bildungsarmut. Integrationschancen - Ausgrenzungsrisiken und soziale Reproduktion. In: 6. Berufsbildungsforschungskonferenz Steyr, BBFK, 5.7.2018 - 6.7.2018, Steyr, Museum Arbeitswelt.

Steiner, MarioORCID: https://orcid.org/0000-0002-0959-6109 (2022) Bildungslaufbahnen: Wie aus Diversität Homogenität wird und welche Rolle dabei der Berufsbildung zukommt. In: Symposium Diversität in der beruflichen Bildung, 20.-21.01.2022, Online. 12 p.

Steiner, MarioORCID: https://orcid.org/0000-0002-0959-6109 (2018) From Equality of Opportunity to Exclusion: A Social Progress in and by Education? In: ECER - European Conference on Educational Research 2018, 4th-7th September 2018, Free University Bolzano.

Steiner, MarioORCID: https://orcid.org/0000-0002-0959-6109 (2022) Impact of the Pandemic on Education, Employment and Equity. Making sure Young People are not left behind. In: 10th International Stakeholder Conference on Priority Area 9 "People and Skills" of the EU Strategy for the Danube Region, 09 June 2022, Flemings Conference Hotel, Vienna. 13 p.

Steiner, MarioORCID: https://orcid.org/0000-0002-0959-6109 (2021) NEETs in Österreich. Ausmaß, Entwicklung und Verteilung im Spiegel von Daten und Fakten. In: Löffler, Roland; Schlögl, Peter and Schmölz, Alexander, (eds.) 50 Jahre Berufsbildungsforschung in Österreich. Im Spannungsfeld zwischen Wissenschaft, Praxis und Politik. Bielefeld: wbv, pp. 187-195.

Steiner, MarioORCID: https://orcid.org/0000-0002-0959-6109 (2020) No Child left behind? In Zeiten von Corona leichter gesagt als getan! In: IHS Blog, 10 April 2020 [Blog Post]

Steiner, MarioORCID: https://orcid.org/0000-0002-0959-6109 (2017) Social Progress in and by Education. Concept & Empirical Findings. In: ISQOLS 15th Annual Conference, 28th - 30th September 2017, Innsbruck. 7 p.

Steiner, MarioORCID: https://orcid.org/0000-0002-0959-6109 (2018) Sozialer Fortschritt durch (Berufs-)Bildung? Konzept und empirische Ergebnisse. In: 6. Berufsbildungsforschungskonferenz Steyr, BBFK, 5.7.2018 - 6.7.2018, Steyr, Museum Arbeitswelt.

Steiner, MarioORCID: https://orcid.org/0000-0002-0959-6109 (2017) Von der Chancengleichheit zur Ausgrenzung. Ein sozialer Fortschritt im Bildungssystem? Eine theoretische und empirische Aufarbeitung. Doctoral thesis, Universität Wien. 238 p.

Steiner, MarioORCID: https://orcid.org/0000-0002-0959-6109 (2019) Von der Chancengleichheit zur Ausgrenzung: ein sozialer Fortschritt durch Bildung?: Eine theoretische und empirische Aufarbeitung. Internationale Hochschulschriften (667). Münster: Waxmann. 266 p.

Steiner, MarioORCID: https://orcid.org/0000-0002-0959-6109 (2019) Wie aus Diversität im österreichischen Bildungssystem Homogenität wird. Am Beispiel von SchülerInnen mit nicht deutscher Umgangssprache. In: Potentiale der Vielfalt - Dimensionen von Diversität, 5.12.2019, Europahaus-Wien. 8 p.

Steiner, MarioORCID: https://orcid.org/0000-0002-0959-6109 (2017) “…und raus bist Du!" Der frühe Bildungsabbruchin Österreich: Eine faktenbasierte Grundlage für die Ausbildung bis 18. In: Fachtagung Wiener Ausbildungsgarantie im Fokus – Standortbestimmung der Ausbildung bis 18 in Wien, 02 May 2017, Marx-Palast, Wien.

Steiner, MarioORCID: https://orcid.org/0000-0002-0959-6109; Egger-Steiner, Michaela and Baumegger, David (June 2018) Evaluation der Bildungsmaßnahmen für junge Flüchtlinge im Bereich Erwachsenenbildung. [Research Report] 109 p.

Steiner, MarioORCID: https://orcid.org/0000-0002-0959-6109; Köpping, Maria; Leitner, Andrea and Pessl, GabrieleORCID: https://orcid.org/0000-0002-7775-8974 (2020) COVID-19 LehrerInnenbefragung - Zwischenergebnisse: Was tun, damit aus der Gesundheitskrise nicht auch eine Bildungskrise wird? In: IHS Blog, 22 May 2020 [Blog Post]

Steiner, MarioORCID: https://orcid.org/0000-0002-0959-6109; Köpping, Maria; Leitner, Andrea and Pessl, GabrieleORCID: https://orcid.org/0000-0002-7775-8974 (2020) COVID19 und Home-Schooling: Folgt aus der Gesundheits- nun auch eine Bildungskrise? In: Wien erforscht Corona, 10.09.2020. 6 p.

Steiner, MarioORCID: https://orcid.org/0000-0002-0959-6109; Köpping, Maria; Leitner, Andrea and Pessl, GabrieleORCID: https://orcid.org/0000-0002-7775-8974 (2020) Covid-19, Distance-Schooling und soziale Ungleichheit. In: in_progress Blog, 13 November 2020 [Blog Post]

Steiner, MarioORCID: https://orcid.org/0000-0002-0959-6109; Köpping, Maria; Leitner, Andrea; Pessl, GabrieleORCID: https://orcid.org/0000-0002-7775-8974 and Lassnigg, Lorenz (June 2021) Lehren und Lernen unter Pandemiebedingungen. Was tun, damit aus der Gesundheits- nicht auch eine Bildungskrise wird? [Research Report] 211 p.

Steiner, MarioORCID: https://orcid.org/0000-0002-0959-6109 and Lassnigg, Lorenz (April 2019) Selektion, Dropout und früher Bildungsabbruch. IHS Policy Brief 2/2019, 22 p.

Steiner, MarioORCID: https://orcid.org/0000-0002-0959-6109; Pessl, Gabriele and Kulhanek, Andrea (June 2018) Integrationschancen und Ausgrenzungsrisiken von formal Geringqualifizierten in Ausbildung, Beschäftigung und Gesellschaft. Theorie und empirische Evidenz. [Research Report] 88 p.

Steiner, MarioORCID: https://orcid.org/0000-0002-0959-6109; Pessl, GabrieleORCID: https://orcid.org/0000-0002-7775-8974; Köpping, Maria and Juen, Isabella (September 2021) Evaluation des Jugendcoachings. [Research Report] 252 p.

Steiner, MarioORCID: https://orcid.org/0000-0002-0959-6109; Pessl, GabrieleORCID: https://orcid.org/0000-0002-7775-8974; Leitner, Andrea; Davoine, ThomasORCID: https://orcid.org/0000-0002-5941-0798; Forstner, SusanneORCID: https://orcid.org/0000-0002-5411-4068; Juen, Isabella; Köpping, Maria; Sticker, Ana; Litschel, Veronika; Löffler, Roland, et al. (2019) AusBildung bis 18. Wissenschaftliche Begleitung der Implementierung und Umsetzung des Ausbildungspflichtgesetzes. [Research Report] 391 p.

Steiner, MarioORCID: https://orcid.org/0000-0002-0959-6109; Trültzsch-Wijnen, Sascha and Exenberger, Silvia (2021) Leben mit Corona. Wenn die Schulen schließen. [Image, Audio or Video]

T

Titelbach, Gerlinde; Fink, MarcelORCID: https://orcid.org/0000-0001-9618-0314 and Vogtenhuber, StefanORCID: https://orcid.org/0000-0003-0839-4481 (December 2021) Dequalifizierung am Wiener Arbeitsmarkt. [Research Report] 135 p.

Tosun, Jale; Arco-Tirado, José L.; Caserta, Maurizio; Cemalcilar, Zeynep; Freitag, Markus; Hörisch, Felix; Jensen, Carsten; Kittel, Bernhard; Littvay, Levente; Lukeš, Martin, et al. (2019) Perceived economic self-sufficiency: a country- and generation-comparative approach. European Political Science, 18 (3), pp. 510-531.

V

Verwiebe, RolandORCID: https://orcid.org/0000-0002-3202-8820 and Wiesböck, LauraORCID: https://orcid.org/0000-0001-8741-7922, eds. (2021) Mittelschicht unter Druck. Dynamiken in der österreichischen Mitte. . Wiesbaden: Springer VS 410 p.

Vogtenhuber, StefanORCID: https://orcid.org/0000-0003-0839-4481 (2019) Profil der Lehrkräfte und Schulen der Sekundarstufe I: Kommentar zu Kapitel 2. In: Schmich, Juliane and Itzlinger-Bruneforth, Ursula, (eds.) Bundesinstitut für Bildungsforschung, Innovation und Entwicklung (BIFIE), (ed.) TALIS 2018. Rahmenbedingungen des schulischen Lehrens und Lernens aus Sicht von Lehrkräften und Schulleitungen im internationalen Vergleich. Graz: Leykam, pp. 37-38.

Vogtenhuber, StefanORCID: https://orcid.org/0000-0003-0839-4481 (2020) Wie hat sich die Beschäftigungsqualität in Österreich entwickelt? [Image, Audio or Video]

Vogtenhuber, StefanORCID: https://orcid.org/0000-0003-0839-4481 (2018) The institutional conditions of inequality in credential and skill attainment and their impact on occupational placement. Research in Social Stratification and Mobility, 55, pp. 13-24.

Vogtenhuber, Stefan; Baumegger, David and Lassnigg, Lorenz (November 2017) Arbeitskräfteangebot und Nachfrage: Verdrängung durch Bildungsexpansion? [Research Report] 62 p.

Vogtenhuber, StefanORCID: https://orcid.org/0000-0003-0839-4481; Baumegger, David and Lassnigg, Lorenz (July 2017) Systematik des NBB-Indikatorenbandes (Expertise). [Research Report] 18 p.

Vogtenhuber, StefanORCID: https://orcid.org/0000-0003-0839-4481; Baumegger, David and Steiber, Nadia (2019) Indikatoren F: Outcome – Wirkungen des Schulsystems. In: Oberwimmer, Konrad; Vogtenhuber, StefanORCID: https://orcid.org/0000-0003-0839-4481; Lassnigg, Lorenz and Schreiner, Claudia, (eds.) BIFIE Bundesinstitut für Bildungsforschung, Innovation & Entwicklung des österreichischen Schulwesens, (ed.) Nationaler Bildungsbericht Österreich 2018, Band 1. Graz: Leykam, pp. 295-319.

Vogtenhuber, StefanORCID: https://orcid.org/0000-0003-0839-4481; Juen, Isabella and Lassnigg, Lorenz (June 2021) Finanzierung von Erwachsenen- und Weiterbildung in Österreich und in ausgewählten Vergleichsländern. [Research Report] 138 p.

Vogtenhuber, StefanORCID: https://orcid.org/0000-0003-0839-4481; Juen, Isabella; Zintl, Ramona; Aschauer, Doris; Hafner, Tobias and Oberwimmer, Konrad (2021) Indikatoren B: Input - Personelle und finanzielle Ressourcen. In: Bundesministerium für Bildung, Wissenschaft und Forschung (BMBWF), (ed.) Nationaler Bildungsbericht Österreich 2021, Teil 2 - Bildungsindikatoren. Wien: Institut des Bundes für Qualitätssicherung im österreichischen Bildungswesen (IQS), pp. 194-248.

Vogtenhuber, StefanORCID: https://orcid.org/0000-0003-0839-4481; Pessl, GabrieleORCID: https://orcid.org/0000-0002-7775-8974 and Schnabl, AlexanderORCID: https://orcid.org/0000-0003-1100-5010 (March 2021) Potenziale der höheren Berufsbildung. Analyse der volkswirtschaftlichen Effekte durch die Einführung des berufspraktischen Bildungssystems. [Research Report] 80 p.

Vogtenhuber, StefanORCID: https://orcid.org/0000-0003-0839-4481 and Steiber, NadiaORCID: https://orcid.org/0000-0002-9425-8840 (2021) Registerbasierte Erwerbsverläufe in der COVID-19 Pandemie in Österreich. Web application, version 1.

Vogtenhuber, StefanORCID: https://orcid.org/0000-0003-0839-4481; Steiber, NadiaORCID: https://orcid.org/0000-0002-9425-8840 and Mühlböck, MonikaORCID: https://orcid.org/0000-0002-0418-1959 (2021) The COVID-19 jobs crisis in Austria: Short-time work and employment recovery. Factsheet. Vienna: Institute for Advanced Studies and University of Vienna, Dept. of Sociology

Vogtenhuber, StefanORCID: https://orcid.org/0000-0003-0839-4481; Steiber, Nadia; Mühlböck, Monika and Kittel, Bernhard (2017) Is there hiring discrimination against young unemployed job seekers in Vienna? Evidence from administrative data. In: Ethnic inequality in the labour market: Cross-national perspectives and causal analysis, 28-29 Sept 2017, University of Amsterdam.

Vogtenhuber, StefanORCID: https://orcid.org/0000-0003-0839-4481; Steiber, Nadia; Mühlböck, Monika and Kittel, Bernhard (2017) Junge Arbeitslose in Wien. Teilnahme und Nichtteilnahme an Maßnahmen der aktiven Arbeitsmarktpolitik. In: ESPAnet Austria, 1.Forschungskonferenz Sozialpolitik, 20-21 April 2017, WU Wien.

Vogtenhuber, StefanORCID: https://orcid.org/0000-0003-0839-4481; Steiber, NadiaORCID: https://orcid.org/0000-0002-9425-8840; Mühlböck, Monika and Kittel, Bernhard (2021) The impact of occupational structures on ethnic and gendered employment gaps: An event history analysis using social security register data. PLOS ONE, 16 (4), e0250398.

Vogtenhuber, StefanORCID: https://orcid.org/0000-0003-0839-4481; Steiber, NadiaORCID: https://orcid.org/0000-0002-9425-8840 and Siegert, Christina (2021) Virtuelles Mediengespräch. Ein Jahr Corona-Pandemie: Wie sich die Krise auf die Erwerbsstruktur und die finanzielle Lage von Familien auswirkt. [Image, Audio or Video]

W

Wiesböck, LauraORCID: https://orcid.org/0000-0001-8741-7922 (2021) Analyse der Umsetzung der UNESCO-Konvention über den Schutz und die Förderung der Vielfalt kultureller Ausdrucksformen im digitalen Umfeld. [Research Report] 26 p.

Wiesböck, LauraORCID: https://orcid.org/0000-0001-8741-7922 Gesellschaftliche Victim-Blaming-Praktiken. In: Fortbildungsveranstaltung Opferschutz, 17.05.2022, AKH Wien.

Wiesböck, LauraORCID: https://orcid.org/0000-0001-8741-7922 (2022) Häusliche Gewalt als zeitloses Sittenbild der Gesellschaft. In: Robnik, Drehli and Schätz, Joachim, (eds.) Gewohnte Gewalt. Häusliche Brutalität und heimliche Bedrohung im Spannungskino. Wien: Sonderzahl.

Wiesböck, LauraORCID: https://orcid.org/0000-0001-8741-7922 Inklusion und Diversity als sozialpolitische Konzepte – eine kritische Betrachtung. In: 30 Jahre Dachverband Wiener Sozialeinrichtungen, 16. September 2022, Wien.

Wiesböck, LauraORCID: https://orcid.org/0000-0001-8741-7922 (2022) Leben an der Armutsgrenze. ORF Report, 31.05.2022

Wiesböck, LauraORCID: https://orcid.org/0000-0001-8741-7922 (2021) Scham als Instrument sozialer Kontrolle. In: Sandner, Günther and Ginner, Boris, (eds.) Emanzipatorische Bildung. Wege aus der sozialen Ungleichheit. Wien: Mandelbaum, pp. 144-153.

Wiesböck, LauraORCID: https://orcid.org/0000-0001-8741-7922 (2022) Scham und Beschämung als Herrschaftsinstrument. In: Fortbildungsveranstaltung der Abteilung Psychiatrie, 08 April 2022, Klinik Floridsdorf, Wien. 45 p.

Wiesböck, LauraORCID: https://orcid.org/0000-0001-8741-7922 (2022) Schmutzige Verhältnisse – who cares? Der Standard. Wien

Wiesböck, LauraORCID: https://orcid.org/0000-0001-8741-7922 and Rothmüller, Barbara (2021) COVID, Care and Conservative Welfare States: The Case of Austria and Germany. In: Sociological Knowledges for Alternative Futures, 31 August - 3 September 2021, Barcelona.

Wiesböck, LauraORCID: https://orcid.org/0000-0001-8741-7922 and Verwiebe, Roland (2020) Armut. In: Flicker, Eva and Parzer, Michael, (eds.) Forschungs- und Anwendungsfelder der Soziologie. Wien: Facultas, pp. 45-58.

Wiesböck, LauraORCID: https://orcid.org/0000-0001-8741-7922; Vo, Mai Linh Angelique and Radlherr, Julia (2022) Working realities of female domestic cleaners in the gig-economy. Lessons from Vienna. In: ESPANET 2022, 14-16 September 2022, Vienna. 15 p.

Wroblewski, AngelaORCID: https://orcid.org/0000-0002-1233-4409 (October 2016) Unterstützungsangebote für Studierende mit Behinderung oder chronischer Erkrankung: Qualitativer Teil der Zusatzstudie zur Studierenden-Sozialerhebung 2015 ; Endbericht. [Research Report] 114 p.

Wroblewski, AngelaORCID: https://orcid.org/0000-0002-1233-4409 and Leitner, Andrea (2022) Relevance of Monitoring for a Reflexive Gender Equality Policy. In: Wroblewski, AngelaORCID: https://orcid.org/0000-0002-1233-4409 and Palmén, Rachel, (eds.) Overcoming the Challenge of Structural Change in Research Organisations: A Reflexive Approach to Gender Equality. Emerald Publishing Limited, pp. 33-52.

This list was generated on Fri Sep 30 04:39:36 2022 CEST.